Sławomir Kot

Witam na blogu poświęconym maszynom CNC. W szczególności DIY CNC. DIY - Do It Yourslef czyli nasze znane "zrób to sam"Jest to miejsce szczególnie dla tych, którzy, podobnie do mnie, owładnięci szaleństwem, taką maszynę CNC chcą samodzielnie zbudować, lub chcieliby, a nie mają jeszcze odwagi :) Jest to miejsce dla ludzi z pasją tworzenia. Szczerze zachęcam do dyskusji. W serwisie znajdziesz wiele patentów z zakresu DIY CNC, dowiesz się jak zrobić CNC, zarówno najprostsze jak i te bardziej ambitne

poniedziałek, 27 grudnia 2010

Ploter laserowy DIY CNC: jak zrobić laserowy ploter CNC

Chwile po świątecznym obżarstwie, korzystając z wolnego czasu zacząłem się przymierzać do zadania iście hardcore’owego. Laser cnc. Już wcześniej obejrzałem w sieci mnóstwo „hamerykańskich” projektów DIY. Metodyka projektowa taka jak zawsze, najpierw zaprojektować zgodnie z ustawą, zgodnie z zasadami, a następnie dokonać tunningu i przetransponować projekt na „zrób to sam”
Zacząłem swój laser CNC projektować w taki sposób, jakbym miał nieograniczony budżet. Wrzucam co się da do koszyka, później będę kombinował jak z tego wybrnąć, co zastąpić a co zostawić.
Po pierwsze skombinować profile. Zadanie okazało się dość trudne, gdyż na stronie europejskiego dostawcy nie udało mi się zarejestrować. Zarejestrowałem się w związku z tym na amerykańskiej stronie tej firmy. Ceny w USA niższe sporo niż europejskie. Pobrałem potrzebne do projektowania pliki CAD. Amerykanie natychmiast mnie uświadomili, że pliki sobie mogę pobierać, ale do Europy nie sprzedadzą, odesłali do europejskiego oddziału, w którym rejestracja jest niemożliwa, lub do polskiego, ale ten jakby się po świętach pod ziemię zapadł. Nikt nie odbierał telefonów.
Bogatszy o profile aluminiowe zacząłem składać ramę swojego urządzenia CNC. To akurat poszło dość szybko. Zastosowałem jako system ruchu liniowego „wózki” Sama suwnica to po prostu szerszy profil aluminiowy.
W przypadku  aluminiowego plotera CNC, będącego z definicji maszyną 2D odpada mechanizm osi Z zamontowany na suwnicy. Jednak położeniem przedmiotu obrabianego warto sterować, jak blisko dyszy wspomagającej ma się znaleźć. I tutaj zaczęła się mocna zabawa. Stanęło na tym, że wybrałem system napędzany jednym silnikiem krokowym. Silnik krokowy za pomocą paska zębatego napędza cztery śruby napędowe. A więc stół podnoszony jest na 4 pionowych śrubach napędowych. Nie przewidziałem dla stołu żadnego łożyskowania liniowego. Zakres pracy jest niewielki, śruby krótkie, sił obróbkowych w laserze brak, a więc spokojnie tak może być.
Wszystkie brakujące elementy Dla swojego plotera CNC, wykombinowałem, że będą z pleksi. Nauczony doświadczeniem, że zamówienie kształtów przestrzennych bywa dla firm problemem, założyłem że wszystkie elementy muszą być płaskie. Sporo czasu upłynęło, zanim się zorientowałem, że jeśli wyślę pliki do wyceny z elementami 3D, to zaraz słyszałem, że CNC jest w serwisie, że w tym tygodniu to nie da rady bo tyle pracy, albo nie dostawałem odpowiedzi wcale. W końcu zostałem poproszony o zapisanie geometrii 3D w pliku .cdr Corel Draw. Natychmiast to sprawdziłem, bo myślałem, że to ja jestem mocno do tyłu. Jednak nie, nie da się zapisać geometrii 3D w Corel Draw. Importować do popularnego "coralgola" zresztą też się nie da. Tak, że projektując własne rzeczy do usługowego wycinania CNC, pamiętajcie o tym, żeby były to elementy płaskie do obróbki 2D. W miejscu gdzie ma być podfrezowanie, należy po prostu użyć dwóch plastrów materiału, następnie je zespolić.
Te problemy z obróbką 3D były w zasadzie motorem mojego zainteresowania CNC w wymiarze DIY. Projektować, budować z profili aluminiowych buduje się fajnie, prosto, łatwo i przyjemnie. Zrobiłem wstępną kalkulację i zapał opadł. We wstępnym kosztorysie wyszło mi nieco ponad 3 tysiące $.
To stanowczo za dużo. Oczywiście kosztorys każdej maszyny CNC da się znacząco zmniejszyć. Np. rolka wózka w napędzie liniowym jest tak naprawdę łożyskiem z rowkiem w kształcie litery V. W najlepszym wypadku kosztuje kilkanaście dolarów, a tej samej wielkości łożysko złotówkę. Jeśli macie źródło takich rolek w normalnej cenie oświećcie mnie. Szukając rolek w jęz. angielskim, nazywają cię one V Groove rollers, lub V Grooved Rollers. Można też szukać jako CAM rollers.
Strasznie długi i zarazem dość kosztowny wyszedł pasek zębaty do napędu stołu CNC. Prawdopodobnie zmienię konfigurację na dwa silniki krokowe i dwa krótsze paski. Silniki nie muszą do napędu stołu być ambitne, myślę, że wystarczą najtańsze z allegro.
Ciekawa sprawa jest z samym laserem do wykorzystania w ploterze laserowym. Koszt w Polsce to około 2 tysięcy złotych. Koszt w Chinach od 200$ jednak przesyłka, cło, Vat i milion formalności związanych z zakupem jednego lasera, każe przemyśleć, czy lasera nie zbudować samemu. Koszt materiałów do samodzielnej budowy lasera wyszedł mi w granicach 500 złotych. Myślę, że jest to wyzwanie, z którym muszę się zmierzyć.
Jednak do celów projektowych naprawdę głęboko polecam rozpocząć pracę z elementemi kupnymi, gotowymi a następnie tłumaczyć całość na język „zrób to sam”. Używając gotowych profili bardzo łatwo planuje się przestrzenne rozplanowanie maszyny. Wiadomo co gdzie jest i czy się zmieści czy nie zmieści. Dość łatwo wszystko się zmienia i koryguje. Dodatkowym plusem jest fakt, że równocześnie powstają dwa projekty. W pełni profesjonalny na lepsze czasy i Projekt „zrób to sam”
W praktyce projektowanie od razu alternatywnej maszyny „zrób to sam” bez szkicu profesjonalnego wymaga niesamowitej rutyny. Ja takiej rutyny nie posiadam.
O postępach w projekcie będę na bierząco informował, chciałoby się powiedzieć, wzorem prezenterów telewizyjnych, zostańcie z nami, dalszy ciąg po reklamach

6 komentarzy:

kawa_z_chili@op.pl pisze...

Witaj, masz ode mnie coś w skrzyneczce i zmieniłam co nie co na blogu. W Nowym Roku życzę Ci tego, co u siebie i dodatkowo dużo zdrowia, zdrowia i jeszcze raz zdrowia. Dziękuję za wszystko :-)

Sławomir Kot pisze...

Najlepszego Kawo, najlepszego...

Unknown pisze...

tak trzymaj - pisz prostym jezykiem tak jak robisz tak zeby nawet amatorzy jak ja mogli podlapac o co chodzi...pzdr w nowym 2011.

Sławomir Kot pisze...

Dzięki i też wszystkiego w nowym 2011 roku

CNC Manual pisze...

CNC Manual - CNC Machine Manuals PDF Download Read Online
http://cncmanual.com/
All Manuals about CNC
Read & download CNC Manual without limits
Your best companion in CNC Machine shops
Any device: iPhone, iPad and Android
Ajax CNC Manuals
Mori Seiki Manuals
Haas CNC Manuals
Siemens Sinumerik CNC Manuals
Flash Cut CNC Manuals
Cnc Grinding
Cnc Milling
Cnc Cutting Machine
Cnc Plasma Cutting
Cnc Machining
Cnc Laser Cutting Machine
Cnc Router
Cnc Training
Cnc Machine
Cnc Lathe Training
Cnc Training Courses

Anonimowy pisze...

Witam jest już 2016r. Jak postępy z ploterem laserowym?

Prześlij komentarz